امتیاازاز 0-10 |
ملاکهای عمومی طراحی سوال |
ردیف |
10 |
رعایت زیبایی سوال(خوانا بودن،رعایت فاصله مناسب بین سوالات،رسم الخط صحیح و... |
1 |
10 |
کامل بودن سربرگ دستور لازم برای پاسخگویی،مشخص بودن تعداد صفحات و سوالات و زمان |
2 |
10 |
مناسب بودن زمان پاسخگویی |
3 |
10 |
مناسب بودن تعداد سوال |
4 |
10 |
صحیح بودن نگارش(عدم وجود غلط املایی،عدم استفاده از واژه های مبهم) |
5 |
10 |
رعایت نکات دستوری |
6 |
10 |
مشخص کردن موارد منفی با کشیدن خط زیر آن یا تایپ پر رنگ |
7 |
10 |
سلیس و روان نوشته شدن سوال(همه برداشت یکسانی از سوال داشته باشند) |
8 |
10 |
در نظر گرفتن فضای مناسب برای پاسخ سوال |
9 |
10 |
عدم استفاده از سوالات انتخاب کردنی |
10 |
ملاک های تخصصی طراحی سوال
10 |
مناسب بودن سوال از نظر علمی |
1 |
10 |
استفاده از انواع سوالات باز پاسخ در طراحی سوالات به تناسب محتوا |
2 |
10 |
اندازه گیری یک هدف توسط سوال |
3 |
9 |
توجه به سطوح مختلف شناختی اعم از دانشی و فرادانشی |
4 |
10 |
مرتبط بودن هر یک از سوالات با هدف یادگیری |
5 |
10 |
عدم راهنمایی متن سوال با پاسخ همان سوال یا سوالات دیگر |
6 |
10 |
ترتیب قرار گرفتن سوالات از آسان به دشوار |
7 |
10 |
طراحی بخش عمده سوالات در حد دانش آموزان متوسط |
8 |
6 |
رعایت بارم و بودجه بندی کتاب در طراحی سوالات(در نظر گرفته شدن محتوای مهم فصل ها) |
9 |
10 |
تناسب بارم هر سوال با میزان دشواری و حجم پاسخ |
10 |
9 |
طراحی سوالات بر اساس جدول هدف محتوا |
11 |
بارم بندی سوال
بارم سوالات طراحی شده |
بارم وزارتی |
ردیف |
4.5 |
4.5 |
فصل1 |
5.25 |
4.5 |
فصل2 |
4 |
3.5 |
فصل3 |
3.75 |
4.5 |
فصل4 |
2.5 |
3 |
فصل 5 |
جدول حیطه های شناختی سوالات
نمره تخصیص داده شده |
شماره سوال |
ردیف |
3.25 |
1-2-3-الف 4- |
دانش |
2.5 |
4-5-الف 7- |
فراگیر |
5.5 |
9-ب 11-14-15-الف وب17 |
کاربرد |
2 |
ب 7-8-الف 11- |
تجزیه و تحلیل |
5.75 |
12-13-16-پ 17-18 |
ترکیب |
- |
|
ارزشیابی |
تجزیه وتحلیل نمونه سوالت فیزیک رشته ریاضی 92-93 ادامه مطلب ...